Da li je Iblis džin ili melek?
Događaji u kojima su spomenuti Iblis i meleki Priča o Ademu i Iblisu se spominje na više mjesta u Kur’anu, gdje Allah kaže: Kada rekosmo melekima: “Poklonite se Ademu!” – oni se pokloniše, ali Iblis ne htjede. Ova formulacija se spominje u sljedećim ajetima: sura El-Bekara, 34. ajet; sura El-A’raf, 17. ajet; sura El-Hidžr, ajeti 28-31; sura El-Isra’, 61. ajet; sura Ta-Ha, 116. ajet; sura Sad, ajeti 71-74.
Međutim, u suri El-Kehf, u 50. ajetu, Uzvišeni Allah kaže:
A kad smo rekli melekima: “Poklonite se Ademu!” – svi su se poklonili osim Iblisa, on je bio jedan od džinnova i zato se ogriješio o zapovijest Gospodara svoga.
Taglib – gramatičko pravilo
Prijevod prvog dijela ajeta – A kad smo rekli melekima: “Poklonite se Ademu!” – svi su se poklonili osim Iblisa… – pruža dojam da je on bio melek. Kur’an je objavljen na arapskom jeziku. U arapskoj gramatici, postoji pravilo taglib po kome je, ukoliko se obraćamo većini pripadnika neke skupine, i manjina obuhvaćena.
Na primjer, ako se na arapskom jeziku obraćate grupi od stotinu studenata, od kojih su devedeset devet momci, a samo jedna djevojka, reći ćete: “Momci, ustanite!”, ta naredba će se odnositi na sve, pa i na tu djevojku. U arapskom jeziku, ne morate je odvajati posebnim obraćanjem.
Isto tako, kada Kur’an govori o Allahovom obraćanju melekima, nije bilo potrebno posebno odvajati Iblisa koji je bio prisutan zajedno sa melekima. Stoga, iz prvog dijela ajeta možemo zaključiti da je Iblis možda bio melek, a možda nije. Međutim, tada dolazimo do drugog dijela ajeta, koji jasno kaže da je Iblis bio džinn. Ni na jednom mjestu Kur’an ne kaže da je Iblis bio melek! Zato, u Kur’anu ne postoji ni jedna kontradikcija.
Džinni imaju slobodnu volju i mogu biti neposlušni
Osim svega navedenog, poznato je da džinni imaju slobodnu volju i može im se desiti da otkažu poslušnost Allahu. Međutim, meleki nemaju slobodu volje. Nemoguće je da oni budu neposlušni Allahu. Nema govora o tome da melek može počiniti grijeh! Ovo je još jedan dokaz da je Iblis bio džinn, a ne melek.
Autor “Dr. Zakir Naik” iz knjige “Odgovori na zablude o islamu”.