Zašto je propisan post?
Klikni ▶ da poslušaš ovaj članak!
Postoje tajne u propisivanju posta, i mudrosti u njegovim propisima, i nakane u njegovim ponašanjima. Neke od ovih tajni, mudrosti i nakana umovi shvate, a kod nekih zastanu vagajući ih. Uzvišeni Allah je obavijestio o nekim mudrostima posta, pa kaže:
O vjernici, propisuje vam se post, kao što je propisan onima prije vas da biste se grijeha klonili. (El-Bekare, 183)
Dakle, post je put do straha od Svemogućeg i Uzvišenog Allaha. Postač je najbliži svome Gospodaru, veličanstvena je Njegova svemoć. Postačev stomak ogladni, pa mu se srce iščisti. Postačeva jetra ožedni, pa mu oči zasuze. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„O skupino mladića, ko je od vas u mogućnosti da se oženi, neka se oženi, to će ga pomoći u spuštanju pogleda i čuvanju stidnog mjesta. A ko nije u mogućnosti, neka posti, jer mu je on doista zaštita.”
- Post sužava kanale hrane i krvi, a to su kanali šejtana, čime se smanjuje njegovo zavođenje.
- Post slabi strast, trenutke zla i uvoznike grijeha, pa duša zablista.
- Post podsjeća postača na njegovu braću postače koji su gladni, muhtadžni, siromašni i oskudni, te im se smiluje, pokaže naklonost prema njima i pruži ruku pomoći.
O postaču, koji si ostavio hranu iz suzdržljivosti,
postaješ prijatelj gladi i bolova u želucu.
Raduj se svome bajramu na Sudnjem danu s milošću,
okružen dobročinstvom i darežljivošću.
Zašto je propisan post?
- Post je škola za odgajanje duše, pročišćenje srca, spuštanje pogleda i čuvanje udova.
- Post je tajna između roba i Onoga Koji se obožava, slavljen neka je. Uzvišeni Allah je rekao u hadisi-kudsiju:
“Svako djelo Ademovih sinova pripada njima osim posta. On je Moj i Ja za njega posebno nagrađujem.“
- Uvid u post ima samo Uzvišeni Allah za razliku od namaza, zekata i hadža. Ispravni prethodnici su post definirali kao blizinu Svemogućem i Uzvišenom Allahu, poprište za natjecanje i sezonu dobrih djela, te su plakali od radosti kada bi ga dočekivali i od tuge kada bi se rastajali od njega. Ispravni prethodnici su spoznali post, pa su zavoljeli ramazan, trudili se i žrtvovali u njemu.
- Njegove noći su ispunili stajanjem u namazu, rukuom, sedždom, suzama i skrušenošću, a dane zikrom, učenjem Kur’ana, podučavanjem, pozivanjem u islam i savjetovanjem. Spoznali su ramazan kao radost i rahatluk duše, prostranost grudi, pa su odgojili svoje duše njegovim nakanama, pročistili srca njegovim poukama i poboljšavali duše njegovim mudrostima.
- Ispravni prethodnici su sa mushafima sjedili u džamiji, učili i plakali, čuvali jezike i oči od harama.
- Post je, o postači, jedinstvo za muslimane. Poste u određeno vrijeme i iftare u precizirano vrijeme. Gladuju zajedno i jedu zajedno. Jednodušnost, bratstvo, ljubav i pouzdanost.
- Post je, o postači, iskupljenje za grijehe i uklanjanje loših djela. Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
“Džuma do džume, umra do umre i ramazan do ramazana brišu grijehe koji su između njih, ukoliko se ne počini veliki grijeh.“
- Post je, o postači, zdravlje za dušu, jer se njime oslobađamo štetnih materija, rasterećujemo želudac, pročišćujemo krv i oslobađamo rad srca. Njime duša zablista, pročišćava se nefs i popravlja moral.
- Postačevo pravo biće dolazi do izražaja, skrušuje mu se srce, slabi pohlepa, nestaju strasti. Postačeva dova je primljena zbog blizine Svemogućem i Uzvišenom Allahu.
- U postu je velika tajna, a to je potčinjenost obožavanju Svemogućeg i Uzvišenog Allaha, pokornost Njegovoj naredbi, prihvatanje Njegovog šerijata i ostavljanje požude za hranom, pićem i spolnim odnosom radi Njegovog zadovoljstva.
- Post je pobjeda muslimana nad svojom strašću i uzdizanje vjernika iznad svoga nefsa. On je pola strpljivosti. Ko ne može postiti bez valjanog razloga, neće potčiniti svoj nefs, niti pobijediti svoju strast.
Post je ogroman test za dušu kako bi bila potpuno spremna podnijeti napore i izvršiti velike obaveze poput džihada, davanja, žrtvovanja i odvažnosti. Kada se Talut želio boriti protiv svojih neprijatelja Allah je iskušao njegovu vojsku rijekom. Talut im je rekao:
„Onaj ko se napije iz nje – nije moj, a onaj ko se ne napije, jedino ako šakom zahvati, moj je.“ (El-Bekare, 249)
Oni koji su bili strpljivi uspjeli su i pobijedili nadvladavši svoju strast, a iz džihada su izostali poklonici strasti koji su potčinjeni svojim nagonima.
Neke mudrosti posta se, vjerovatno, svode na bogobojaznost, pokornost Allahovim naredbama, savladavanje strasti, pobjedu nad nefsom, pripremanje muslimana za žrtvovanje i obuzdavanje udova, suzbijanje hirova, zdravlje za tijelo, iskupljenje za grijehe, jednodušnost i bratstvo, suosjećanje sa onima koji su gladni i kojima je nešto potrebno, a Allah najbolje zna.