Jesi li siguran da znaš klanjati
Kako su daleko ovi primjeri, koje navodimo, od načina na koji su Poslanik, s.a.v.s., ashabi, tabiini i dobri ljudi obavljali namaze. Namaz ne predstavlja samo automatske pokrete koji se obavljaju bez prisustva duha ili razumijevanja onoga što se izgovara.
Jedan čovjek uđe u džamiju i obavi namaz. Zatim dođe i poselami Poslanika, s.a.v.s. On uzvrati selam i reče:
"Vrati se i klanjaj, jer nisi klanjao."
On se vrati. To se ponovilo tri puta. Zatim taj čovjek reče:
"Tako mi Onoga Koji te je s istinom poslao, ja ne umijem bolje klanjati. Nauči me."
Božiji Poslanik, s.a.v.s., mu reče:
"Kada pođeš klanjati, donesi tekbir, zatim prouči iz Kur'ana ono što znaš, zatim (polahko) obavi ruku' sve dok se na njemu (potpuno) ne smiriš, onda se vrati sa ruku'a sve dok se potpuno ne uspraviš. Potom padni na sedždu i ostani sve dok se i na njoj potpuno ne smiriš. Zatim se podigni i vrati se sa sedžde i smiri se i na njoj, i tako postupi tokom cijeloga namaza.’”(Buhari, 6251 i 6667.)
Kada su Poslanika, s.a.v.s., pitali o okretanju u namazu, on reče:
هُوَ اخْتِلاَسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صلاَةِ الْعَبْد "To je krađa koju šejtan ostvari od čovjekovog namaza" (Buhari, 751.)
نَّ أَسْوَأَ النَّاسِ سَرِقَةً الَّذِي يَسْرِقُ صَلاَتَهُ. قَالُوا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَكَيْفَ يَسْرِقُهَا؟ قَالَ: لاَ يُتِمُّ رُكُوعَهَا وَلاَ سُجُودَهَا. “Najgori kradljivac je onaj koji krade od svog namaza.” Ashabi rekoše: “O Božiji Poslaniče, kako to neko krade od svog namaza?” “Ne upotpuni (ne obavi kako treba) ni ruku’ ni sedždu” – odgovori Poslanik, s.a.v.s.(Imam Ahmed, 3/56, Bejheki, 5/386 i Hakim, 1/229.)
U jednom hadisu se kaže:
ذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ ثُمَّ اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ، ثُمَّ ارْكَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ رَاكِعًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَعْتَدِلَ قَائِمًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ ارْفَعْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ جَالِسًا، ثُمَّ اسْجُدْ حَتَّى تَطْمَئِنَّ سَاجِدًا، ثُمَّ افْعَلْ ذَلِكَ فِي صَلاَتِكَ كُلِّهَا. “Kada čovjek obavi namaz ne upotpunivši ruku i sudžud, taj namaz će biti zamotan kao što se zamotava odrpana odjeća, i bačen u njegovo lice: ‘Allah te zanemario kao što si ti mene zanemario.’ A kada u potpunosti obavi ruku i sudžud, namaz će biti umotan kao nova, lijepa odjeća i molit će se za klanjača: ‘Allah te sačuvao kao što si ti mene sačuvao.’”
I kaže Muhammed, alejhisselam:
“Allah prilazi klanjaču ukoliko se ovaj ne okreće. Kada čovjek okrene lice, Allah se okrene od njega.”(Ebu Davud, 909 i Nesai, 1194.)
Tako ti Allaha, nakon koliko sekundi provedenih u namazu se Allah okreće od tebe? Možeš li podnijeti i zamisliti da se tvoj Gospodar okrene od tebe? Zar te nije stid da Allah gleda u tebe a da ti gledaš u nekog drugog?
Pazi da se Allah ne okrene od tebe dok klanjaš. Alejhisselam je rekao:
“Allah neće gledati u namaz onoga ko ne ispravi leđa na rukuu i na sedždi”;
“Kada čovjek pristupi namazu i počne se okretati, Allah Uzvišeni kaže: ‘Okrećeš li se prema boljem od Mene?’”(Imam Ahmed, 2/525 i Hejsemi, 2/120.)
Allah će pitati:
“Zar je čovjek našao boljeg od Mene? Zar je našao milostivijeg boga od Mene?”
Znaj, brate, da od prisebnosti i razumijevanja zavisi hoće li namaz biti primljen. Zato Poslanik, s.a.v.s., kaže:
“Čovjek će od namaza imati samo onoliko koliko je shvatio.”(Zubejdi, 3/112.)
To znači da musliman može završiti namaz ne zaradivši nijedno dobro djelo, već je samo obavio dužnost (tj. oslobodio se odgovornosti za neizvršenje farza). Razlog je to što nije svjesno proučio nijedan ajet, bismillu ili dovu. Srce mu je bilo zaneseno, nemarno.
Allah je pravedan sudac. Nagrada će se mjeriti prema uloženom trudu. Zato Alejhisselam kaže:
“Doista će čovjek za obavljen namaz dobiti samo trećinu nagrade, ili četvrtinu, ili polovinu, ili šestinu, ili osminu ili desetinu.” (Imam Ahmed, 4/319.)
Koliko će nam onda biti dato za naše namaze?!
Zamisli da si došao kod jednog od zemaljskih vladara, predsjednika ili lidera. Pohvalio si ga, udostojio i, dotjeran, uljudno stao pred njega. Kako bi pozitivna njegova reakcija bila? Ako je to slučaj sa odnosom među ljudima, kako će onda Gospodar nagraditi Svoja stvorenja?
Autor teksta “Jesi li siguran da znaš klanjati” je Amr Halid iz knjige “Ibadeti vjernika”.