Da li je Kur'an samo za naš ummet?
Kur’an je knjiga objavljena cijelom čovječanstvu, kojom se Allah obraća svim ljudima do Sudnjeg dana. Kur’an je univerzalna knjiga: objavljen je za svako vrijeme, svako mjesto, i muškarcima i ženama, svim slojevima društva, i ljudima i džinima, kojima ukazuje na ispravno vjerovanje, propisuje mudre ibadete, uzvišene propise i najljepše moralne vrline, kako bi postigli sreću i na dunjaluku i na ahiretu.
Na univerzalnost kur’anske riječi upućuju i kur’anski ajeti, ali i hadisi i konsenzus muslimana.(Azametul-Kur’anil-kerim, str. 110.) Ajeti koji jasno govore o univerzalnosti veličanstvenog Kur’ana jesu:
تَبَارَكَ ٱلَّذِي نَزَّلَ ٱلۡفُرۡقَانَ عَلَىٰ عَبۡدِهِۦ لِيَكُونَ لِلۡعَٰلَمِينَ نَذِيرًا
“Blagoslovljen neka je Onaj Koji objavljuje Furkan robu Svom, da bude svjetovima opominjač.” (El-Furkan, 1)
وَمَآ أَرۡسَلۡنَٰكَ إِلَّا رَحۡمَةٗ لِّلۡعَٰلَمِينَ
“I poslali smo te samo (kao) milost svjetovima.” (El-Enbija, 107)
وَلَقَدۡ صَرَّفۡنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٖ فَأَبَىٰٓ أَكۡثَرُ ٱلنَّاسِ إِلَّا كُفُورٗا
“A doista smo čovječanstvu iznijeli u ovom Kur’anu od svakog primjera (ponešto), pa većina svijeta odbija (sve), osim nevjerstva.” (El-Isra, 89)
وَلَقَدۡ ضَرَبۡنَا لِلنَّاسِ فِي هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانِ مِن كُلِّ مَثَلٖ لَّعَلَّهُمۡ يَتَذَكَّرُونَ
“I zaista smo ljudima naveli u ovom Kur’anu od svega primjer, da bi pouku primili.” (Ez-Zumer, 27)
إِنَّآ أَنزَلۡنَا عَلَيۡكَ ٱلۡكِتَٰبَ لِلنَّاسِ بِٱلۡحَقِّۖ فَمَنِ ٱهۡتَدَىٰ فَلِنَفۡسِهِۦۖ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيۡهَاۖ وَمَآ أَنتَ عَلَيۡهِم بِوَكِيلٍ
“Uistinu! Mi smo ti objavili Knjigu za (sve) ljude, s Istinom. Pa ko se uputi, pa za dušu je njegovu; a ko zaluta, pa samo luta protiv nje. A nisi ti nad njima čuvar.” (Ez-Zumer, 41)
Kur’an se ne obraća samo jednoj skupini ljudi koja se odlikuje određenim intelektualnim ili duhovnim sposobnostima, nego se obraća svim ljudima, ne zanemarujući i ne izuzimajući nikoga, i propisuje im ono što će zadovoljiti sve aspekte njihovog života. A, takav životni sklad ljudima može osigurati samo objava koja dolazi od Stvoritelja ljudi.(Kejfe neteamelu meal-Kur’anil-azim, str. 60.)
Onaj koji žudi za racionalnom spoznajom, u Kur’anu pronalazi ono što zadovoljava njegovo razumsko rezonovanje. Slušajući Kur’an koji poziva na korištenje razuma i racionalno promišljanje o carstvu nebesa i Zemlje i o onome što je Allah stvorio, srce ovog čovjeka nalazi smiraj i prihvata kur’ansku uputu. Nekoliko je načina na koje ova skupina ljudi dolazi do upute:
- Da se oslanja na jasan dokaz u razumskim stvarima. Uzvišeni kaže:
قُلۡ هَاتُواْ بُرۡهَٰنَكُمۡ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ
“Reci: ‘Donesite dokaz svoj, ako istinu govorite!’” (El-Bekara, 111)
- Da se oslanja na posmatranje i eksperimente u domenu osjetilnog. Uzvišeni kaže:
أَوَلَمۡ يَنظُرُواْ فِي مَلَكُوتِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ وَمَا خَلَقَ ٱللَّهُ مِن شَيۡءٖ
“I zašto oni ne promisle o carstvu nebesa i Zemlje i o svemu onome što je On stvorio!” (El-A’raf, 185)
- Da se oslanja na istinitost i provjerenost kazivanja i onoga što se prenosi. Uzvišeni kaže:
ٱئۡتُونِي بِكِتَٰبٖ مِّن قَبۡلِ هَٰذَآ أَوۡ أَثَٰرَةٖ مِّنۡ عِلۡمٍ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ
“Dajte mi Knjigu prije ove ili tračak znanja, ako istinu govorite.” (El-Ahkaf, 4)
Na važnost korištenja razuma i odlikovanost onih koji razmišljaju ukazuje i to što se u Kur’anu pedeset osam puta spominju riječi ja’kilune, ta’kilune – razmišljaju, razmišljate, riječ el-fikru – misliti spominje se sedamnaest puta, riječ el-elbabu – mozgovi spominje se šesnaest puta, a i u drugim ajetima koriste se slične riječi i izvedenice koje upućuju na razmišljanje, a to su riječi: el-unzuru – posmatranje, el-i’tibaru – razmatranje, et-tedebburu – razmišljanje, el-hudždžetu – dokaz, el-burhanu – argument, en-nehju – razuman, el-hikmetu – mudrost, el-ilmu – znanje.
- Onaj koji žudi za duhovnom spoznajom pronalazi u Kur’anu ono što zadovoljava njegovu dušu i srce. Primjer takve spoznaje nalazimo u kur’anskom kazivanju o Musau i dobrom robu. Uzvišeni kaže:
فَوَجَدَا عَبۡدٗا مِّنۡ عِبَادِنَآ ءَاتَيۡنَٰهُ رَحۡمَةٗ مِّنۡ عِندِنَا وَعَلَّمۡنَٰهُ مِن لَّدُنَّا عِلۡمٗا
“I nađoše jednog Našeg roba kome smo milost Našu darovali i onome što samo Mi znamo naučili.” (El-Kehf, 65)
Onaj ko žudi za istinskom vjerom pronaći će u kur’anskom obraćanju ono što će ga usmjeriti na put vjerovanja u Allaha, u Njegovu poslanicu, u susret sa Njim i Njegovu nagradu, i ono što će od njega odagnati sumnju i licemjerstvo. Kur’an ukazuje na jasne dokaze o postojanju Svemogućeg Allaha, o Njegovoj jednoći i veličanstvenoj svemoći, Njegovoj velikoj mudrosti, sveobuhvatnoj milosti i o Njegovom slanju poslanika:
رُّسُلٗا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى ٱللَّهِ حُجَّةُۢ بَعۡدَ ٱلرُّسُلِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمٗا
“Poslanicima donosiocima radosnih vijesti i opominjačima, da nemaju ljudi izgovor Allahu nakon poslanika. A Allah je Moćni, Mudri” (En-Nisa, 165).
Kur’an kazuje i o Allahovom pravednom nagrađivanju na ahiretu:
لِيَجۡزِيَ ٱلَّذِينَ أَسَٰٓـُٔواْ بِمَا عَمِلُواْ وَيَجۡزِيَ ٱلَّذِينَ أَحۡسَنُواْ بِٱلۡحُسۡنَى
“Da bi, prema onome kako su radili, kaznio one koji rade zlo, a najljepšom nagradom nagradio one koji čine dobro.” (En-Nedžm, 31)
Kur’an jasno kazuje kakva je sudbina vjernika: spas i lijep život na dunjaluku i spas na ahiretu, i kazuje kakva je sudbina onih koji negiraju: nesretan život na dunjaluku i kazna na ahiretu. Vjerovanje u Kur’an izvor je svakog napretka i prosperiteta, izvor zajedništva, milosti i razumijevanja. Vjerovanje u Kur’an podrazumijeva vjerovanje u svaku ranije objavljenu knjigu i u svakog poslanika koji je poslan. Uzvišeni kaže:
كُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ لَا نُفَرِّقُ بَيۡنَ أَحَدٖ مِّن رُّسُلِهۦۚ
“Svaki vjeruje u Allaha, i meleke Njegove, i knjige Njegove, i poslanike Njegove: ‘Mi ne izdvajamo nijednog od poslanika Njegovih.’” (El-Bekara, 285)
- Onaj koji je posvećen njegovanju najviših moralnih vrijednosti u Kur’anu pronalazi ono za čim traga i što traži. Činjenje dobra jedan je od tri temelja muslimanskog društva, i Kur’an upućuje na činjenje dobra kao što upućuje na istinu. Uzvišeni kaže:
وَٱفۡعَلُواْ ٱلۡخَيۡرَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
“I činite dobro, da biste uspjeli” (El-Hadždž, 77).
Međutim, Kur’an se ne zadržava samo na pozivu da musliman čini dobro, nego traži od muslimana i da druge poziva da čine dobro:
وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ وَأُوْلَٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ
“I neka među vama bude grupa ljudi koja na dobro poziva i naređuje dobro i odvraća od zla. To su oni koji su uspjeli” (Ali Imran, 104).
- Onaj ko njeguje estetske vrijednosti u Kur’anu pronalazi ono što će zadovoljiti njegovu želju za ljepotom, jer Kur’an posvećuje pažnju uživanju u ljepoti svega stvorenog: prirode, nebesa… Uzvišeni kaže:
وَلَقَدۡ جَعَلۡنَا فِي ٱلسَّمَآءِ بُرُوجٗا وَزَيَّنَّٰهَا لِلنَّٰظِرِينَ
“I doista, načinili smo u nebu galaksije i uljepšali ih za posmatrače.” (El-Hidžr, 16)
وَلَقَدۡ زَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنۡيَا بِمَصَٰبِيحَ
“Mi smo vama najbliže nebo sjajnim zvijezdama ukrasili.” (El-Mulk, 5)
Kur’an ukazuje i na ljepotu prirode na Zemlji, počevši od ljepote biljaka:
وَأَنۢبَتَتۡ مِن كُلِّ زَوۡجِۭ بَهِيجٖ
“I iz nje iznikne svakovrsno bilje prekrasno” (El-Hadždž, 5);
وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ فَأَنۢبَتۡنَا بِهِۦ حَدَآئِقَ ذَاتَ بَهۡجَةٖ
“…i Koji vam spušta s neba kišu pomoću koje Mi dajemo da ozelene bašče prekrasne” (En-Neml, 60),
zatim skreće pažnju na ljepotu životinja:
وَلَكُمۡ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسۡرَحُونَ
“I vama je u njoj ljepota kad dogonite i kad izgonite na pašu…” (En-Nahl, 6),
pa na ljepotu čovjeka:
وَصَوَّرَكُمۡ فَأَحۡسَنَ صُوَرَكُمۡۖ
“…i oblikovao vas i uljepšao likove vaše” (Et-Tegabun, 3)
i naposljetku na ljepotu svih stvorenja:
صُنۡعَ ٱللَّهِ ٱلَّذِيٓ أَتۡقَنَ كُلَّ شَيۡءٍۚ
“Djelovanje je Allaha, Koji je usavršio svaku stvar” (En-Neml, 88).
Ali, vrhunac ljepote ogleda se u kur’anskom čudesnom stilu kazivanja, obraćanja, značenja, što su potvrdili i sami mnogobošci, rekavši: