Koliko ima velikih grijeha?
Neki islamski učenjaci smatraju da ima samo sedam velikih grijeha. To mišljenje argumentiraju hadisom koji prenose Buharija i Muslim u svojim zbirkama od Ebu Hurejrea, r.a., da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
اجْتَنِبوُا السَّبْعَ الْمُوبِقَات»، قيل يا رسول الله: وما هُنَّ؟ قال: الشِّرْكُ بالله ، والسِّحْرُ ،
وقَـتْلُ النَّفْسِ الَّتيِ حَرَّمَ الله إلا بِالْحَقِّ ، وأَكْلُ ماَلِ الْيَتيِمِ ، وأَكْلُ الرِّباَ ، والتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ ،
وقَذْفُ الْمُحْصَناَتِ الغَافِلاَتِ الْمُؤْمِنَاتِ
“Klonite se sedam velikih grijeha!“ Ashabi su upitali: “Koji su to grijesi, Allahov Poslaniče?“ On odgovori: “Širk (pripisivanje Allahu druga), sihr (bavljenje magijom), bespravno ubijanje, otimanje imetka siročeta, upotreba kamate, bježanje sa bojnog polja i potvaranje poštenih i čednih vjernica da su nemoralne.“
U predanju koje, također, prenose Buharija i Muslim navodi se da su najteži veliki grijesi: širk, neposlušnost roditeljima i lažno (krivo) svjedočenje. Postoji predanje u kom se navodi da su veliki grijesi: širk, bespravno ubijanje, neposlušnost roditeljima i krivo svjedočenje.
Dakle, evidentno je da postoji više predanja u vezi broja velikih grijeha. U jednom se navodi da ih je sedam, u drugoj tri, a u trećoj četiri. O čemu se, zapravo radi?
Interesantno je da istaknuti islamski učenjaci iz generacije ashaba, poput Ibn Abbasa, r.a., ova predanja nisu razumijevali na način da se tu radi o striktnom pobrojavanju velikih grijeha već navođenju primjera ili spominjanju najvećih i najtežih velikih grijeha. To, ni u kom slučaju, nije ograničavanje velikih grijeha na navedene brojeve. U tom pogledu zabilježeno je da Ibn Abbas, r.a., jednom prilikom, bio upitan u vezi velikih grijeha, tj. da li ih je samo sedam? On je odgovorio:
هي إلى سبعين أقرب
“Prije će biti da je to sedamdeset grijeha.“
U drugoj verziji ovog predanja, koje prenosi Ibn Abbasov učenik Se’id ibn Džubejr, navodi se da je on rekao:
هي إلى سبعمائة أقرب منها إلى السبع
“Prije će biti da velikih grijeha ima sedam stotina, nego sedam.“
Dakle, jasno je da se u navedenom predanju nije mislilo da se time veliki grijesi ograničavaju samo na sedam prijestupa.
Također, potrebno je imati u vidu da broj sedam u arapskom jeziku često biva upotrebljen za izražavanje mnoštva, a ne za detaljno pobrojavanje i ograničavanje nečega. Istaknuti muslimanski učenjak, imam En-Nevevi, u svom komentaru na Muslimov Sahih, u vezi navedenih predanja o velikim grijesima kaže:
“Što se tiče Poslanikovih, a.s., riječi da postoji sedam velikih grijeha, misli se na to da i navedenih sedam grijeha svakako spada u velike grijehe. Navedeni grijesi su spomenuti jer se radi o najtežim velikim grijesima, ili zbog toga što su to grijesi koji su mnogo činjeni u džahilijetu.”
U nastavku ćemo, shodno navedenoj definiciji, iznijeti popis velikih grijeha koji je naveo imam Ez-Zehebi u čuvenom djelu Kitābul-kebāir (Knjiga o velikim grijesima). Ono se, smatra jednim od najpoznatijih i najvažnih djela u ovoj oblasti. Naravno, potrebno je imati u vidu da ni to nije konačna lista velikih grijeha, već pokušaj da se na jednom mjestu sakupi što veći broj radnji i prijestupa koji se, prema islamskom učenju, smatraju velikim grijesima.
Svaku od navedenih radnji ili svojstava popratit ćemo kraćim komentarom, kako bi čitalac dobio najosnovnije informacije o prijestupima koji imaju status velikih grijeha.