Poštuj pravo svačije!

Propisi šerijatskog prava ugrubo dijele se na četiri oblasti. Ibadat, kojim se reguliše odnos čovjeka i Stvoritelja. Munakehat, kojim su regulisani odnosi u braku i porodici. Muamelat, u kojem su uređeni međuljudski odnosi i ukubat, koji definiše kaznene odredbe. Poštuj pravo svačije!

U međuljudskim odnosima islam insistira da svako uživa svoje pravo i da niko nikog ne izrabljuje. Allah, dž.š., kaže:

“Daj bližnjemu svome pravo njegovo i siromahu i putniku namjerniku.“ (El-Isra, 26)

Ebu Bekr, kad je za halifu izabran, u svom nastupnom govoru je, između ostalog, rekao: “Najslabiji među vama kod mene je najjači kad se radi o zaštiti njegovog prava.“ Takvo društvo u kojem se svačije pravo poštuje napredovalo je i svi su s nestrpljenjem željeli da postanu dio tog društva i stanovnici takve države. Poštuj pravo svačije!

Obaveza je poštivati pravo jetima i na svaki način zaštiti njegovu imovinu, a njemu omogućiti da stasa u zrelu i odgovornu osobu, omogućiti mu odgoj i obrazovanje.

Kako i ne bi kad Poslanik kaže:

“Najbolja je ona kuća (država) u kojoj je zbrinuto siroče i prema njemu se lijepo postupa, a najgora je ona kuća (država) u kojoj se loše postupa prema siročetu. Ja i zaštitnik siromaha bit ćemo zajedno u Džennetu kao ova dva prsta.“ (Ibn Madže)

Poštivanje prava slabih i nemoćnih nije pitanje dobrovoljnosti. Izričita Božija naredba je to. Svakog petka ponavljamo tu naredbu kako ne bismo bili društvo bez budućnosti. Allah, dž.š., kaže:

“Allah zahtijeva da se svačije pravo poštuje, dobro čini i bližnjima udjeljuje, a razvrat i sve što je odvratno i nasilje zabranjuje, da pouku primite On vas savjetuje.“ (En-Nahl, 90)

Naša kuća, to jest država, želi li prosperitet i bolje sutra, mora to bolje omogućiti svima, a ne samo nekima. Kako bi to naša kuća bila kuća radosti za sve kad u njoj štrajkuju oni koji imaju i rade u suhom i toplom, a ne štrajkuju, jer nemaju kome oni koji svoju snagu ostavljaju po Hercegovini, Hrvatskoj itd. samo da bi preživjeli. Poštuj pravo svačije!

Neće nas Allah uzdići, omogućiti nam napredak, ako s nama žive ljudi koji nemaju da kupe lijek, a nas to ne brine.

Od Ma’rura, r.a., prenosi se kako je pripovijedao: “Jedne prilike sam susreo Ebu Zerra, r.a., i njegova roba, bili su u istoj odjeći. Ja sam ga upitao o tome, a on mi reče: ‘Ja sam opsovao jednog čovjeka i uvrijedio ga u pogledu njegove majke, na šta mi je Poslanik priprijetio riječima:

‘O Ebu Zerre, ti uvrijedi čovjeka u pogledu njegove majke! Iz tebe još nije izvjetrio džahilijjet!’ Oni iznad kojih ste vi, a koje vam je Allah podredio, to su vaša braća, pa onog svog brata koji je drugom podređen taj mora hraniti istom hranom koju on jede, i obući ga istom obućom koju on nosi, i ne zadužujte takvu svoju braću onim što će im naštetiti, a ako ih zadužite nečim teškim, pa pomozite im.’“ (El-Buhari)

Ebu Mes’ud el-Bedri, r.a., kaže:

“Udario sam moga roba bičem, pa sam čuo glas iza mene: ‘Znaj Ebu Mes’ude…’, nisam razumio čiji je to glas od srdžbe koja me obuzela, pa kada se približio, vidio sam da je to Poslanik, koji mi reče: ‘Znaj, Ebu Mes’ude, Allah je jači od tebe nego što si ti od svoga roba.’ Ispao mi je bič iz ruke od straha.“ (Muslim)

Nema napretka društvu u kojem radnik nije zaštićen, u kojem ne uživa svoja prava. Koliko je radnika u našem društvu kojima se duguje zarađeno, koliko je onih kojima je uskraćeno pravo na liječenje, godišnji odmor? Koliko je onih koji rade a da ih poslodavac godinama ne prijavljuje i ne ostvaruju pravo na staž? Poštuj pravo svačije!

Takvi bi trebali čuti ove Poslanikove riječi:

“Allah je jači od vas nego što ste vi od svojih radnika.“

Kad čuju te riječi, trebali bi izbaciti iz sebe pohlepu kao što Ebu Mes’udu ispade bič iz ruke, a trebali bi čuti i sljedeće riječi Poslanikove:

“Allah zabranjuje da se zaposli čovjek prije nego se definišu njegova prava i zarada.“ (Nesai)

“Uskratiti radniku njegovu zaradu je veliki grijeh.“ (Ahmed)

“Dajte radniku plaću prije nego se njegov znoj osuši.“ (Ebu Je’ala)

Ne zaslužuje zaštitu onaj ko nije odgovoran prema svome poslu i lojalan svome poslodavcu.

Tako Muslim bilježi hadis u kojem Poslanik veli: “Koji rob odbjegne, on više ne uživa pravo, nema se obaveze prema njemu.“ “Kada rob odbjegne, namaz mu neće biti primljen.“, a u drugoj predaji stoji: “… on je u nevjerstvo otišao.“ (Muslim)

Iz ovih hadisa iščitavamo da radnik treba biti savjestan, odgovoran i firmi lojalan. Takav uživa zaštitu. I kad je takvom uskraćeno pravo, i kad takve zajednica ne štiti, onda njoj nema napretka, jer je dolaskom u Medinu Poslanik rekao: “Allah neće uzdići nijedan narod koji slabe ne štiti.“

Uzvišeni Bože, pomozi nam da naše društvo organiziramo tako da u njemu svačije pravo bude poštovano. Amin!

Autor “prof. Izet ef. Čamdžić” iz knjige “Poruka i opomena sa mimbere”.

1 Komentar

  1. Emir Smajic Odgovori

    Odlična hudba prof. Izeta Čamdžića, kupio sam i knjige “Poruka i opomena sa mimbere”. Topla preporuka.

Vaš komentar