Brak je Poslanikov sunnet
Društva se susreću s brojnim problemima i izazovima. Neki su tako ozbiljni da ugrožavaju same temelje istog. Ni naše društvo nije pošteđeno izazova, ali nažalost nije dovoljno osposobljeno nositi se s njima niti ima plan kako problem preduprijediti. Jedan od problema koji je, bez sumnje, aktuelan širom svijeta, posebno zapadnog, jeste kriza braka i porodice.
Statistički podaci u našoj zemlji su vrlo zabrinjavajući i zovu nas na buđenje kako bismo ovaj problem ozbiljno shvatili i prišli mu na krajnje promišljen način. Od nas se očekuje da djelujemo u skladu sa propisima vjere. Zadaća nam je da naređujemo dobro, a odvraćamo od zla. Ima, braćo, opština u našoj zemlji u kojima je u protekloj godini bilo više razvoda nego vjenčanja. Broj razvoda braka na nivou cijele države iz godine u godinu se povećava. U 2008. ih je bilo 1369, a u 2014. 2600.
Šta je brak?
Islamski pravnici ga definišu kao ženidbeni ugovor prema šerijatskim propisima zaključen između muškarca i žene njihovom slobodnom voljom, čime stiču pravo da žive u halal intimnom odnosu. Islam, naša uzvišena vjera, nekim ljudima je brak naredila, nekim preporučila, a nekim zabranila. Brak je obligatna dužnost, farz, onoj osobi koja je materijalno zbrinuta, a nije u stanju sačuvati se od bluda.
Brak je preporučen, mustehab, osobi koja ima materijalne uslove za normalan bračni život, a sigurna je da neće otići u grijeh. Brak je zabranjen, haram, onome ko se može ustegnuti od grijeha, a škrt je i ne bi omogućio supruzi normalno življenje, kao i osobi koja boluje od neke neizlječive, zarazne, venerične bolesti, pa ne bi mogao izvršavati svoje bračne dužnosti.
Zašto je broj sklopljenih brakova u našim selima i gradovima sve manji?
Mnogo je faktora koji na to utiču. Ne treba zanemariti ni ekonomsku situaciju, ali jedan od ključnih je nepoštivanje propisa vjere i slobodno stupanje u intimni odnos prije braka. Ponekad se ima dojam da taj čin naši ljudi uopće ne doživljavaju kao grijeh, a grijeh je to, i to ne bilo kakav, već veliki.
“Ne približavajte se bludu!“ – zapovijeda naš Gospodar, a potom iznosi i razloge zašto: “Jer je to razvrat, kako je to ružan put.“ (El-Isra, 32)
Brak je, cijenjena braćo, posebno se obraćam mladima, Poslanikov sunnet. Trojica su ljudi došla Poslaniku pitati o ibadetu i pobožnosti. Jedan od njih je rekao da klanja po čitavu noć. Drugi je rekao da posti svaki dan. Treći reče da se uopće neće ženiti. Poslanik ih je saslušao, prekorio i rekao:
“Ja postim, ali i mrsim, klanjam, ali i spavam i oženjen sam.“, pa dodao: “Ko se ne pridržava moga sunneta, on ne pripada meni.“
Brak je najbolji čuvar morala, zdravlja, porodice i društva. Poslanik nas je podučio da je nedopustivo da musliman bježi sa pozornice života i da se povlači u ibadet. Traži od nas da se uhvatimo u koštac s problemima koje život nosi i da ispunjavamo svoje društvene i porodične obaveze. Rekao je:
“Ko se oženi, taj je sačuvao dvije trećine vjere.“
Ovako je Poslanik reagovao prema onima koji su od braka bježali u ibadet. Šta bi rekao danas onima koji u brak ne stupaju, ne zbog želje da imaju više vremena za ibadet, već zbog činjenice da ono što je u braku halal nalaze izvan te institucije, pa za brakom nemaju ni potrebu, a zanemaruju činjenicu da to što čine je grijeh i to takav da u momentu tog grješnog čina napusti ih iman.
Za šest godina, od 2008. do 2014, broj razvoda se u našoj zemlji udvostručio. Zašto? Jedna bračna savjetnica odgovara na ovo pitanje. Ovo je njeno iskustvo:
“Mladi ulaze nespremni u brak, imaju nerealna očekivanja i brak idealiziraju. Nemaju spremnosti na kompromis, iskrenosti i fali im otvorena komunikacija. Tu su i problemi u široj porodici, te različiti odgojni stilovi i ekonomska situacija. Žene su danas obrazovane, zaposlene, ekonomski su neovisne i lakše se odlučuju na razvod nego ranije kad su bile ekonomski ovisne o mužu te primorane podnositi i različita zlostavljanja.“
Da ne bi došlo do razvoda braka tako lahko i zbog bezazleoga problema nužno je slijediti uputu naše vjere. Izbor bračnoga druga je važan za sretan i stabilan brak.
Poslanik nas uči da se bračni drug bira po kriteriju ljepote, porijekla, bogatstva i odgoja. A zatim preporučuje:
“Opredijeli se za onu / onog, koja je / koji je, najboljeg odgoja.“
“Ko se oženi zbog bogatstva, Allah će mu povećati siromaštvo.“ – obećava Poslanik.
Ne mora to značiti da neće imati novca i imetka. Možda će imati i previše, ali će imati i osjećaj nezadovoljstva.
“Ko se oženi zbog porijekla, ugleda, Allah će ga poniziti.“
Nije nevažno porijeklo bračnog partnera, ali je odgoj važniji. Zar Nuhov sin nije bio idealnog porijekla? Ljepota, cijenjena omladino, to je osobina koja stanuje u osobi, jer svi ćemo kroz vrijeme izgubiti vanjsku ljepotu. Osvojit će nas bore, osijedit će nam kosa, pogubit ćemo zube, nestat će naše snage, ali ljepota koju nam daje odgoj nećemo izgubiti bez obzira na protok vremena. Ta se ljepota starenjem uvećava. Statistike kažu da je najviše razvoda u našoj zemlji nakon petnaest i više godina braka. Možda bi tu pojavu neobičnu mogla objasniti ova naša bosanska mudrost koja kaže:
“Kad se muž razboli, žena se oko njega svije, a kad se žena razboli, njega ni briga nije.“
Može biti da mnogi muškarac u ženi vidi samo objekat za vlastito zadovoljenje.
Ako se budemo rukovodili preporukom Poslanikovom, i odgoj pri izboru bračnog druga stavljali na prvo mjesto, nećemo biti nespremni za brak, nećemo imati nerealna očekivanja, bit ćemo sposobni na kompromis, bit ćemo iskreni jedno prema drugom, imat ćemo zdravu komunikaciju i znat ćemo se nositi sa svim, pa i ekonomskim izazovima i iskušenjima. Znat ćemo da je i brak ibadet i znat ćemo da iz braka možemo osvojiti trajno dobro jer je jedna od svrha braka porod, a dobro odgojeno dijete je trajno dobro.
Na kraju recimo da razvod braka nije zabranjen, već Bogu najmrže dozvoljeno djelo. Znači, može se desiti, ali samo onda kad je taj čin jedini ili bolji izlaz.
Uzvišeni Bože, pomozi nam da budemo uzorni muževi i odgovorni očevi. Amin!