Koje su to odlike mujezina?
Prije nego počnemo priču o mujezinu, smatram da je dobro navesti neke od odlika ezana i mujezina. Od Muavije se bilježi da je Vjerovjesnik, alejhissalatu vesselam, rekao:
“Mujezini će imati najduže vratove na Kijametskom danu.”(Muslim, 387. – Ezan ima značenje obavještenja. Uzvišeni je rekao: I oglasi ljudima hadž! – dolazit će ti pješke i na kamilama iznurenim; dolazit će iz mjesta dalekih. (El-Hadž, 27) Stručno značenje je: pokoravanje Allahu kroz obavještenje da je nastupilo namasko vrijeme.) Ševkani kaže: “Selef i potonji učenjaci se razilaze po pitanju značenja ovoga, pa neki kažu: ‹Bit će najželjniji Allahove milosti, jer onaj ko nešto priželjkuje isteže svoj vrat kako bi bolje to vidio. A jedno od značenja je da će vidjeti mnoštvo svojih nagrada.’“
Nadr b. Šemil je rekao:
“Kada se ljudi budu gušili u svom znoju, na Kijametskom danu, njihovi vratovi će se izdužiti kako ih ne bi dohvatila ta nevolja i teškoća.“
Treći kažu da je značenje:
“Oni su pročelnici i vođe, a Arapi svoje vođe i pročelnike opisuju kao imaoce dugih vratova.“
U Ibn Hibbanovom Sahihu stoji hadis Ebu Hurejrea da je Poslanik, alejhissalatu vesselam, rekao:
“Bit će prepoznavani po dužini svojih vratova na Kijametskom danu.” Siradž bilježi dodatak: “zbog izgovaranja la ilahe illellah”.
Očito je da se radi o stvarnom izduživanju vratova i nije dozvoljeno tumačiti i odstupati od toga navodeći nešto drugo, osim u potrebi za tim. Hadis ukazuje na bitnost ezana i da će se onaj ko ga uči na Kijametskom danu isticati od ostalih. (Nejlul-evtar, 2/43.)
Bilježi se od Ebu Hurejrea da je Poslanik, alejhissalatu vesselam, rekao:
“Kada se pozove na namaz, šejtan se okrene kako ne bi čuo ezana. Kada se završi ezan, on ponovo navali. Zatim, kada se počne sa ikametom, on opet bježi, a kada se završi ikamet, navali kako bi se umiješao čovjeku u misli. Govori mu: ‘Sjeti se toga. Sjeti se toga.’ Nečega čega se nije mogao sjetiti sve dok ne omete čovjeka toliko da ne zna koliko je klanjao.”(Buhari, 608, Muslim, 389.) Hitabi kaže: “Tesvib u ovom hadisu je u značenju ikameta, a malo je običnih ljudi koji znaju da se pojmom tesvib označavaju riječi mujezina na sabahskom ezanu: essalatu hajrumminennevm / namaz je bolji od spavanja. Značenje tesviba je da se upozori na nešto i da se o nečemu obavijesti, a ikamet se tako naziva jer označava početak namaza.
Od Ebu Seida Hudrija se bilježi da je Ibn Sa’sa’atu rekao:
“Vidim da voliš ovce i pustinju, pa kada budeš sa svojim ovcama, ili u pustinji, pa proučiš ezan, podigni svoj glas u ezanu, jer: ‘Neće čuti glas mujezina ni džin ni čovjek, ni bilo šta drugo, a da neće svjedočiti u njegovu korist na Kijametskom danu.’“ Ebu Seid kaže: “Ovo sam čuo od Poslanika, alejhissalatu vesselam.“(Buhari, 609.)
Bilježi se od Ukbea b. Amira da je čuo Allahova Poslanika, alejhissalatu vesselam, da kaže:
“Allah se divi ovčaru, čobaninu, koji se nađe na uzvisini i koji uči ezan za namaz, pa klanja. Allah kaže: ‘Pogledajte Mog roba kako uči ezan i klanja namaz, boji se Mene. Ovom Svom robu sam oprostio i uvest ću ga u Džennet.’”(Hadis je vjerodostojnog lanca prenosilaca. Bilježi ga Ebu Davud, 1203; Nesai, 2/20; Ahmed, 4/158.) Ševkani (Nejlul-evtar, 2/46.) kaže: “Hadis ukazuje na to da se ezan može učiti i kada čovjek klanja sam i ovim se može odgovoriti onom ko kaže da je ezan za džemat. Također u hadisu imamo i to da je ezan jedan od uzroka za oprost grijeha.“
Bilježi se od Ebu Hurejrea da je Poslanik, alejhissalatu vesselam, rekao:
“Kada bi ljudi znali kolika je vrijednost ezana i prvog safa i kada ne bi imali drugog načina osim da tučom do toga dođu, potukli bi se. Kada bi znali koliko je nagrade u podnevu, nadmetali bi se oko toga, a kada bi znali kolika je vrijednost jacije i sabaha, dolazili bi na njih pa makar pužući četveronoške.”(Buhari, 615; Muslim, 437.)
Od Ebu Hurejrea se bilježi da je Poslanik, alejhissalatu vesselam, rekao:
“Imam je garant, a mujezin je povjerenik. Allahu moj, uputi imame, a oprosti mujezinima.”(Ebu Davud, 517; Tirmizi, 207, i drugi. Pogledaj: El-irva, 1/231, sa vjerodostojnim lancem prenosilaca.) Hadis ukazuje na vrijednost i odličnost mujezina jer Vjerovjesnik, alejhissalatu vesselam, moli za oprost njemu i nije samo to, nego ga opisuje kao povjerenika.
Autor teksta je Ejmen Ahmed Muzejjen iz knjjige “Enciklopedija islamskog ponašanja”.