RECENZIJA: Vjera je ophođenje – Hajrudin Tahir Ahmetović
Ljudski život na ovome svijetu odvija se između ophođenja sa Stvoriteljem, Uzvišenim Allahom i ophođenja sa stvorenjima od ljudi, džina, životinja, žive i mrtve prirode i svega postojećeg. Shodno ovom cjelokupnom ophođenju, čovjek će biti i nagrađen, kako na dunjaluku tako i na ahiretu.
Pa, ukoliko uljepša svoj odnos i ophođenje prema Svevišnjem Allahu, voli Ga i poštuje, zahvaljuje Mu na Njegovim blagodatima, pokorava se Njegovim naredbama, kloni se onoga što je On zabranio; a zatim uljepša i svoj odnos prema stvorenjima onako kako mu je to Allah naredio, nastojao da ih posavjetuje, da im čini dobročinstvo, bude pravedan u ophođenju s njima, bude blag i nježan prema njima, bude podnosio njihove uvrede uz istovremeno otklanjanje svake moguće štete od istih; uistinu, takav će postići dunjalučku i ahiretsku sreću, njegov položaj uzdignut će se kod Uzvišenog Allaha, ali i kod ljudi, biće prihvaćen na Zemlji ali i na nebesima, drag svim stvorenjima.
Allahovom dozvolom, Njegovom dobrotom i milosti, u cilju gore spomenutog, nastojao sam da u ovom djelu skupim i navedem najbitnije propise ponašanja svakog iskrenog i istinskog vjernika. Kao što se od nas prvo traži da uljepšamo svoj odnos prema našem Gospodaru, Uzvišenom Allahu, tako sam i ja u ovome djelu prvo istakao propise, savjete i smjernice kako da se ophodimo prema Njemu Svevišnjem.
Budući da se pod ovom tematikom podrazumijeva i naš odnos prema Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, njegovoj porodici i svim ashabima – jer nam je preko svih njih i došla vijest o Uzvišenom Allahu – u ovoj knjizi obradio sam i te teme, odnosno pojasnio kako da se ophodimo prema Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, njegovoj časnoj porodici/ehlul-bejtu, te njegovim vjernim ashabima.
Svakako ovdje je nezaobilazan i govor o našem odnosu i ophođenju spram Allahovog govora, Kur’ana, naprotiv, to je jedna od najvažnijih tema, te sam stoga nastojao navesti sve što nam je bitno da znamo o našem odnosu spram Allahove knjige, Kur’an-iKerima, kako bismo ga popravili i učvrstili, Allahovom dozvolom. Nakon toga, osvrnuo sam se na najbitnije kategorije ljudi s kojima se svakodnevno susrećemo, te pojasnio, kroz šerijatske dokaze i savjete islamskih učenjaka, kako da se prema njima ophodimo.
Prilikom pisanja ovog djela okoristio sam se predavanjima i pisanim djelima mnogih ranijih i savremenih islamskih učenjaka – čija sam imena naveo u korištenoj literaturi – ali ne mogu, a da sada ne spomenem da su na mene u ovoj oblasti najviše ostavila traga predavanja i pisana djela uvaženog šejha Abdul-Aziza el-Fevzana i šejha Abdurrahmana el-Ajida, Allah ih sačuvao svakog zla i podario im svaki hajr na oba svijeta.
Također, tu je i nezaobilazno djelo Mevsu‘atul-Ahlak u izdanju organizacije Ed-Durerus-Senijje, istaknutog učenjaka Alevija es-Sekkafa, Allah ga poživio u imanu i dobrim djelima, kao i djelo Mevsu‘atu Nadretin-Ne‘im fi Mekarimi Ahlakir-Resulil-Kerim, koje obrađuje mnoge pozitivne i negativne osobine svakog insana.
Za vjerodostojnost spomenutih hadisa u ovom djelu uglavnom sam se vraćao na ocjene istaknutog učenjaka našeg vremena, eksperta i velikana u hadisu, Muhammeda Nasiruddina el-Albanija, Allah mu se smilovao, u Džennetu Firdevsu ga nastanio i počastio ga društvom vjerovjesnika, iskrenih, šehida i dobrih. Ukoliko bih došao do ocjene hadisa od strane istaknutog muhaddisa Ahmeda Šakira ili šejha Mukbila el-Vadi‘ija, Allah im se smilovao, navodio bih i njihove ocjene.
U ovom djelu obradio sam dvadesetak tema koje se tiču islamskog ponašanja i ophođenja svakog vjernika muslimana. Prilikom obrade tih tema nastojao sam se držati sljedećeg redoslijeda:
- uvod, u kojem bih pojasnio važnost lijepog ophođenja prema dotičnoj kategoriji;
- značenje i pojašnjenje dotične kategorije (ko se podrazumijeva pod tom kategorijom i ubraja u nju);
- pojašnjenje prava dotične kategorije i naših obaveza prema njoj u Kur’anu, Sunnetu i riječima ispravnih prethodnika;
- koristi i vrijednosti lijepog ophođenja prema dotičnoj kategoriji, te pogubnosti lošeg i neprimjerenog ophođenja prema istoj;
- primjeri kako konkretno da se ophodimo prema dotičnoj kategoriji, uz navođenje savjeta i smjernica islamskih učenjaka kako kod sebe da izgradimo takvo ponašanje.
Na kraju djela općenito sam spomenuo kako da se ophodimo sa svim ljudima, kao i prema nama samima, i u završnici uputio par savjeta svima nama na našem putu izgradnje lijepog ponašanja.
Savršenstva je dostojan samo Uzvišeni Allah, a manjkavost je osobina čovjeka, pa onaj koji uoči određene manjkavosti, propuste ili greške, neka se ne ustručava da ukaže na to, jer je ustrajavanje na grešci manjkavost, a vraćanje na istinu je vrlina.
Uzvišeni Allahu, molim Te da ovaj trud učiniš iskrenim radi Tvoga Plemenitog Lica i da njime okoristiš Svoje robove.
Slavljen neka si Ti, Gospodaru moj, i hvaljen. Nema istinskog boga osim Tebe. Od Tebe oprosta tražim i Tebi se kajem.
Salavat i selam donosim na Allahovog poslanika, Muhammeda, na njegovu časnu porodicu, vjerne ashabe i sve one koji ga budu slijedili do Sudnjega dana.