Znaš li šta je Kada’ I Kader?
Od temeljnih sastavnih dijelova imana je vjerovanje da se sve što se dešava i zbiva oko nas realizacija onoga što je Allah, dž.š., odredio da se dogodi (kada i kader). Ko bi zanijekao taj dio imana, izišao bi iz vjere. U pojašnjenju ovog dijela vjerovanja, navest ćemo nekoliko definicija kojima su učenjaci pokušali razjasniti šta podrazumijevaju ova dva pojma (kada i kader) pojedinačno ili zajedno:
Kada i kader je precizni sistem koji je Allah, dž.š., postavio na ovom svijetu, opći (prirodni) zakoni i zakonitosti kojima je vezao posljedice za uzroke.(Muhammed Ne’im Jasin, Iman, str. 142.)
Tantavi, r.a., kaže:
„Razumljivo je iz ajeta koji spominju kader da je to zakonitost u svemiru i sistem kojim ga je Allah, dž.š. regulirao. Sve u njemu je stvoreno u određenom omjeru. Nema ni jednog stvorenja, a da mu prije stvaranja nije određena veličina, broj atoma i količina elemenata od kojih je sastavljeno.“(Tantavi, Opći prikaz vjere Islama, str. 142.)
Obzirom da je Allahovo, dž.š., određenje od gajba (nevidljivih i nedokučivih stvari), nepoznatih čovjeku, vjernik bi se po ovom pitanju trebao držati uputstava i smjernica iz Kur’ana i hadisa, ne bi se smio upuštati u nepotrebne rasprave koje ga mogu odvesti u zabludu. Ono što je najvažnije za čovjeka koji želi sebi dobro na ovome i Budućem svijetu je to da se pridržava Allahovih naredbi i izvršava ih što god je moguće bolje i ispravnije, te da se kloni svega što mu je zabranjeno.
Svakako da je u sklopu toga da moli Svemogućeg Allaha da ga uputi onome što je dobro, učvrsti na Pravom putu i zakloni iskušenja – a najteža iskušenja su u vjeri i ubjeđenju. Od Allahove milosti prema nama je da ne znamo šta nam je određeno i propisano, niti smo mi zaduženi pokušavati spoznati Allahovu, dž.š., volju i određenje.
Obzirom da su mnoge frakcije zalutale raspravljajući o ovoj temi, jer se nisu pridržavale uputstava, između kojih je i pokuđenost raspravljanja o kada i kaderu, Allah, dž.š., nam je objasnio ono što nam je potrebno, a nikome nije dozvoljeno da traga za onim što je od nas sakrio, jer to može biti razlog razilaska ljudi i njihovog odlaska u zabludu. Ljudski razum nije u stanju shvatiti odnos stvaranja ljudskih djela od strane Allaha, dž.š., kao ni ljudske volje i njihovom izvršavanju. Upravo zbog toga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., zabranio upuštanje u polemiku i dublje razmatranje o kaderu, kao što se primjećuje iz narednog hadisa:
„Jednom prilikom je Allahov Poslanik, s.a.v.s., došao među ashabe a oni su raspravljali o kaderu. To ga je toliko razljutilo da je sav pocrvenio i rekao im: ‘Šta je s vama? Zar ćete dozvoliti da jedan dio Allahove knjige opovrgavate drugim? Zbog toga su uništeni oni prije vas.’“(Hadis je zabilježio Ibn Madže.)
Također, Allahov Poslanik, s.a.v.s., u jednom hadisu kaže:
„Kada se spomene kader, sustegnite se (od rasprave)…“
Jedan čovjek je došao Aliji, r.a., i upitao ga o kaderu, na što mu on odgovori:
“Mračan put, pa njime ne kreći.“ On mu ponovi pitanje, na što mu Alija, r.a. reče: „Duboko more, te ga nemoj gaziti.“ Čovjek ga ponovo upita, a Alija mu reče: „Tajna Allahova, te se nemoj džaba truditi spoznati je.”
Tahavija, r.a., lijepo kaže:
“Kader je u osnovi tajna Allaha, dž.š., o Njegovim stvorenjima koju niko nije u stanju spoznati – ni najodabraniji melek, niti bilo ko od Allahovih poslanika. Raspravljanje i debatiranje o njemu je uzrok propasti, zabranjena radnja i prekoračavanje granice. Zato se dobro čuvajte svakog raspravljanja, razmišljanja i zapitkivanja o tome, jer je Allah, dž.š., znanje o kaderu sakrio od stvorenja i zabranio im da o njemu tragaju…”( Muhammed Ne’im Jasin, Iman, str. 153.)